Pot chatboturile, avatarurile și roboții bazați pe AI să îmbunătățească sănătatea mintală?
Un studiu recent realizat de Raluca Balan, Anca Dobrean și Costina Poetar în cadrul Universității Babeș-Bolyai, publicat în NPJ Digital Medicine, investighează utilizarea agenților conversaționali automatizați (chatboturi, avataruri şi roboţi) pentru îmbunătățirea sănătății mintale a tinerilor. Studiul, o revizuire de tip scoping, a analizat 25 de cercetări pentru a evalua modul în care aceste instrumente digitale pot ajuta la gestionarea anxietății și depresiei. Datele au fost colectate din diverse baze academice, inclusiv PubMed și Web of Science, și au implicat un număr total de 1.707 participanți.
Acești agenți conversaționali automatizați, alimentați de tehnologia AI, comunică în principal prin text și sunt concepute pentru a oferi sprijin pentru sănătatea mintală, fără implicarea unui om. Rezultatele arată că aceste instrumente sunt ușor de utilizat, atractive și acceptate de utilizatorii tineri.
Cu toate acestea, lucrarea arată rezultate mixte în ceea ce privește eficacitatea lor reală în îmbunătățirea stării de sănătate mintală—aproape jumătate dintre studii nu au găsit îmbunătățiri semnificative ale simptomelor, cum ar fi anxietatea sau depresia.
Concluzii-cheie:
Au fost evaluați 21 de agenți conversaționali automatizați diferiți, cei mai comuni fiind sisteme AI bazate pe text care vizează anxietatea și depresia. Multe chatboturi au fost concepute ca instrumente de prevenție, menite să împiedice agravarea problemelor de sănătate mintală, mai ales în medii non-clinice, precum școli și comunități.
Au apărut unele preocupări legate de siguranță, deoarece agenți conversaționali automatizați diferiți întâmpină dificultăți în gestionarea situațiilor critice, cum ar fi gândurile suicidare, iar ratele de abandon au fost ridicate, utilizatorii pierzându-și adesea interesul în timp.
Este nevoie de mai multe cercetări pentru a ne asigura că aceste instrumente sunt sigure, eficiente și pot fi adaptate nevoilor individuale.
Potențialul este de luat în considerare —acești agenți conversaționali automatizați diferiți ar putea fi o alternativă pentru sprijinul sănătății mintale în cazurile unde accesul la terapeuți este limitat, oferind totodată o soluție accesibilă și scalabilă. Cu toate acestea, mai este nevoie de îmbunătățiri în ceea ce privește impactul clinic și siguranța lor.
Puteți consulta articolul aici:
https://www.nature.com/articles/s41746-024-01072-1
Balan, R., Dobrean, A., & Poetar, C. R. (2024). Use of automated conversational agents in improving young population mental health: a scoping review. NPJ Digital Medicine, 7(1), 75.
Centrul Regional Nord-Vest de Orientare în Carieră al Cercetătorilor (UBB-CORE) a elaborat un Ghid de asistență pentru cercetătorii străini privind stabilirea rezidenței. Acesta este destinat persoanelor fizice care nu sunt rezidente, dar care efectuează activități de cercetare pe teritoriul României.
Ghidul este disponibil în limba română și engleză și poate fi accesat:
Dificultățile de gestionare a emoțiilor sunt relaționate cu epuizarea academică a elevilor și studenților? 🎯
🔍 Publicat în ediția din 2024 a revistei Educational Psychology Review, această meta-analiză realizată de Ioana Alexandra Iuga și Oana Alexandra David de la Universitatea Babeș-Bolyai explorează cum reglarea emoțiilor (ER) este relaționată cu epuizarea academică în rândul elevilor și studenților. Cercetarea lor evidențiază modul în care abilitatea de a gestiona emoțiile impactează bunăstarea academică a tinerilor.
📊 Metodologie: Cercetătorii au realizat o meta-analiză, analizând date din 20 de studii care implică peste 8.000 de studenți. Utilizând metode statistice pentru a combina rezultatele, au examinat cum strategiile de reglare a emoțiilor (precum reevaluarea și planificarea) și dificultățile în reglarea emoțiilor (cum ar fi suprimarea și evitarea) se relaționează cu diferitele dimensiuni ale epuizării academice, precum epuizarea emoțională, cinismul și sentimentul de ineficiență. De asemenea, au analizat factori precum vârsta, genul și nivelul de studii pentru a înțelege mai bine relația dintre ER și epuizare.
Descoperiri-cheie:
O bună reglare a emoțiilor este relaționată cu niveluri mai scăzute de epuizare academică: Strategiile adaptative, precum reevaluarea pozitivă a situațiilor, sunt asociate cu un nivel mai scăzut de epuizare.
Dificultățile în reglarea emoțiilor sunt relaționate cu niveluri mai crescute de epuizare: Studenții care au dificultăți în gestionarea emoțiilor prezintă niveluri mai crescute de epuizare emoțională, detașare și lipsă de motivație.
Vârsta și genul influențează legătura: În cazul elevilor/studenților mai tineri și al fetelor, legătura între reglarea emoțională și epuizarea academică este una mai puternică.
🌟 Această cercetare subliniază necesitatea educației emoționale în școli pentru a ajuta elevii să facă față stresului academic și să își mențină starea de bine! De asemenea, această cercetare deschide ușa spre noi întrebări, în special legate de natura bidirecțională a acestei relații.
Pentru mai multe informații, puteți consulta articolul aici:
https://link.springer.com/article/10.1007/s10648-024-09930-w
Iuga, I. A., & David, O. A. (2024). Emotion Regulation and Academic Burnout Among Youth: a Quantitative Meta-analysis. Educational Psychology Review, 36(3), 106.
Cum putem stimula colaborarea între universități și industrie pentru cercetare, dezvoltare și inovare? 🤝
Un nou studiu, realizat la cererea Centrului UBB-CORE, explorează factorii cheie care facilitează aceste parteneriate și cum pot contribui la progresul științific și tehnologic. 🚀
💡 Află mai multe despre elementele care determină succesul acestor colaborări și cum pot deveni motoare de inovare pentru comunități și societate! 🌍
👉 Citește articolul complet aici:
https://clujtoday.ro/studiu-interactiunea-universitate-industrie-factori-care-faciliteaza-colaborarea-pentru-cercetare-dezvoltare-si-inovare/
🔬 Cercetătorii de la Institutul Transilvan pentru Neuroștiințe au dezvoltat o metodă nouă pentru a înțelege activitatea creierului, cu aplicații importante în studierea autismului, depresiei și anxietății. Această abordare promite să contribuie la îmbunătățirea diagnosticării și tratamentului acestor tulburări.
UBB-CORE sprijină inițiativele care aduc progres în cercetarea neuroștiințelor. 🧠
Aflați mai multe despre această realizare importantã aici:
https://www.g4media.ro/cercetatorii-de-la-institutul-transilvan-pentru-neurostiinte-au-dezvoltat-o-metoda-revolutionara-pentru-intelegerea-activitatii-creierului-poate-fi-folosita-pentru-studierea-autismului-depresiei-t.html
#UBBCore
#Neuroștiințe
#Cercetare
#Autism
#Depresie
#Anxietate
Centrul Regional Nord-Vest de Orientare în Carieră al Cercetătorilor UBB-CORE vă invită să participați la o întâlnire specială pentru diseminarea informațiilor legate de practica în instituții de prestigiu din țară! 🌟
📅 Data: 4 iulie 2024
🏫 Facilitatori: Universitatea Babeș-Bolyai, Universitatea Ovidius din Constanța și Universitatea de Vest din Timișoara
Aceasta este o oportunitate unică de a afla detalii esențiale despre programele de practică și de a interacționa cu reprezentanți ai unora dintre cele mai prestigioase universități din România. Nu ratați șansa de a vă îmbogăți cunoștințele și de a face primii pași către o carieră de succes!
📌Facilități de cercetare în jurul Centrelor Europene de Inovare Digitală, prezentat de dl prorector Alexandru Bob
📌 Institutul de Calcul „Tiberiu Popoviciu” al Academiei Române din Cluj-Napoca, prelegerea fiind susținută de dl CS. I. Emil Cătinaș, director.
📌 Detalii și înscrieri: https://econ-ubbcluj-ro.zoom.us/j/86297281862
#UBBCORE #PracticaStudenteasca #CarieraCercetator #UniversitatiPrestigiu #ViitorDeSucces
Descoperă viitorul cercetării atmosferice cu ACTRIS-UBB! 🔬
Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca marchează un pas uriaș în cercetarea atmosferică prin găzduirea a două Facilități Naționale în cadrul proiectului european ACTRIS. Află cum România contribuie la cea mai mare infrastructură de cercetare atmosferică la nivel mondial!
🌍 Ce este ACTRIS?
ACTRIS (Aerosol, Clouds, and Trace Gases Research Infrastructure) este un consorțiu european dedicat studiului compoziției atmosferei și impactului său asupra climei și calității aerului.
🏛 Ce aduce nou ACTRIS-UBB?
Facilitățile ACTRIS-UBB, specializate în teledetecția aerosolilor și a norilor, sunt dotate cu echipamente de cercetare și IT de ultimă generație, întărind poziția de lider a UBB în domeniul cercetării atmosferice în Europa Centrală și de Sud-Est.
💡 Impact și colaborare
Prin ACTRIS-UBB, comunitatea științifică, instituțiile publice și societatea civilă beneficiază de acces liber la infrastructură, suport pentru cercetare și servicii de monitorizare a atmosferei. Acest efort comun îmbunătățește înțelegerea noastră asupra atmosferei și susține dezvoltarea unor politici de mediu durabile.
🌐 România în ACTRIS ERIC
România, prin UBB, este mândră să fie membru fondator al ACTRIS ERIC, consolidând colaborarea internațională și contribuind la progresul științific global.
Descoperă mai multe despre cum UBB și România modelează viitorul cercetării atmosferice prin publicarea de articole în presa din regiunea Nord-Vest și dincolo de aceasta!
Pentru mai multe detalii, puteți consulta următorul link: https://caietesilvane.ro/actris-un-proiect-de-cercetare…/
Explorăm noi orizonturi în neuroștiință cu INSPIRE la UBB! 🌟
Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca se mândrește să anunțe un pas monumental în cercetarea neuroștiințifică și imagistica de rezonanță magnetică prin proiectul INSPIRE. Descoperă cum această inițiativă pune Clujul pe harta mondială a cercetării de avangardă!
🧠 Ce este INSPIRE?
INSPIRE – Infrastructura pentru Spectroscopie și Imagistică de Rezonanță Magnetică la Câmpuri Înalte – este un proiect revoluționar ce consolidează prestigiul Clujului în domeniul neuroștiințelor și psihologiei clinice.
🔬 Dotări unice în Europa
Clădirea INSPIRE adăpostește cel mai avansat Centru de Imagistică prin Rezonanță Magnetică din această regiune a Europei, echipat cu scanere MRI de 7 T și 11.7 T și un scanner unic prin rezonanță paramagnetică electronică. Aceste instrumente, libere de radiații ionizante nocive, permit studii de vârf în domeniul neuroștiințelor.
💡 Impact și colaborări internaționale
Proiectul INSPIRE nu numai că facilitează cercetări interdisciplinare de excepție, dar și deschide ușa colaborărilor cu universități de renume și companii de top, precum Harvard, Oxford, Siemens, și Bruker, propulsând UBB în elita cercetării globale.
🤝 Parteneriat pentru progres
INSPIRE oferă oportunități de colaborare pentru centre de cercetare și entități medicale, promițând avansuri semnificative în diagnosticarea și tratamentul afecțiunilor, contribuind astfel la îmbunătățirea calității vieții.
Descoperă mai multe despre cum UBB, prin INSPIRE, redefinește frontierele cunoașterii în neuroștiințe și contribuie la binele comunității și la progresul științific prin publicarea de articole în presa din regiunea Nord-Vest și dincolo de aceasta!
Pentru mai multe detalii, puteți consulta link-ul următor: https://timponline.ro/proiectul-inspire-o-infrastructura…/
.
Studiu: Descoperirile pozitive din pandemia COVID-19: Creșterea legată de stres
Un studiu recent realizat de Elena Cristina Manole și Petru Lucian Curșeu în cadrul Work and Organizational Psychology Research Centre (WOP-RC) din Universitatea Babeș-Bolyai, publicat în Personality and Individual Differences, investighează impactul pandemiei COVID-19 asupra stabilității emoționale, sănătății mentale și satisfacției cu viața. Studiul se bazează pe date colectate în două valuri, din 2019 și 2020, de la un eșantion probabilistic al populației olandeze.
🔍 Rezultate Cheie:
Creșterea Stabilității Emoționale: Contrar așteptărilor inițiale, rezultatele au indicat o creștere semnificativă a stabilității emoționale după izbucnirea pandemiei. Această creștere sugerează un răspuns rezilient al participanților în fața stresului provocat de pandemie.
Îmbunătățirea Sănătății Mentale: Creșterea stabilității emoționale a fost asociată cu o îmbunătățire a sănătății mentale. Participanții au raportat niveluri mai ridicate de sănătate mentală în 2020 comparativ cu 2019.
Creșterea Satisfacției cu Viața: Satisfacția cu viața a crescut în rândul participanților, arătând o adaptare pozitivă la condițiile pandemiei. Schimbările în stabilitatea emoțională și sănătatea mentală au fost factori importanți care au contribuit la această creștere.
🔬 Metodologie:
Participanți: Studiul a inclus 3928 de respondenți din Olanda, care au participat la două valuri de colectare a datelor, unul înainte de pandemie (2019) și unul în timpul pandemiei (2020).
Procedură: Datele au fost extrase din panelul LISS (Longitudinal Internet Studies for the Social Sciences), care este un eșantion probabilistic al populației olandeze administrat de CentERdata. Participanții au primit un stimulent financiar și, dacă era necesar, echipament pentru participare.
Instrumente: Sănătatea mentală a fost evaluată folosind versiunea de 5 itemi a Inventarului de Sănătate Mentală (MHI), care măsoară anxietatea, depresia, controlul emoțional și afectul pozitiv.
Stabilitatea emoțională a fost măsurată cu o scală de 10 itemi din International Personality Item Pool (IPIP).
Satisfacția cu viața a fost evaluată cu scala de 5 itemi de Satisfacție a Vieții (SWLS).
Acest studiu explică schimbările în sănătatea mentală și satisfacția cu viața prin modificările stabilității emoționale, analizând schimbările reale raportate înainte și în timpul pandemiei COVID-19, în loc de estimări retrospective ale acestor variabile. În mod interesant, efectele observate sunt în direcția opusă celei așteptate inițial, indicând o creștere legată de stres, care reflectă un răspuns rezilient. Studiul arată că stresul asociat cu COVID-19 a dus la o creștere a stabilității emoționale, ceea ce, la rândul său, a îmbunătățit sănătatea mentală și satisfacția cu viața.
Aceste descoperiri subliniază capacitatea oamenilor de a se adapta și de a crește în fața unor provocări majore, oferind o perspectivă optimistă asupra efectelor pe termen lung ale pandemiei asupra bunăstării psihologice.
Pentru mai multe informații; https://www.sciencedirect.com/…/pii/S0191886924000382
Manole, E. C., & Curșeu, P. L. (2024). Stress-related growth in the early stages of the COVID-19 pandemic: Evidence from a panel study. Personality and Individual Differences, 222, 112578.
Studiu: Raționalitatea managerială, cogniția disfuncțională și comprehensivitatea deciziilor organizaționale
Studiul realizat de Christian Scholtes, Sabina Trif și Petru Lucian Curșeu în cadrul Work and Organizational Psychology Research Centre (WOP-RC), investighează relația complexă dintre raționalitatea managerială și schemele cognitive disfuncționale și modul în care acești factori influențează comprehensiunea deciziilor strategice organizaționale. Lucrarea relevă faptul că, deși luarea deciziilor raționale este benefică, impactul său pozitiv este semnificativ diminuat de niveluri ridicate de cogniție disfuncțională. Această interacțiune subliniază necesitatea unei abordări echilibrate în managementul strategic, care să abordeze atât raționalitatea, cât și cognițiile disfuncționale pentru o luare eficientă a deciziilor.
🔍 Rezultate Cheie:
Raționalitatea Managerială și Luarea Deciziilor: Raționalitatea singură nu garantează decizii strategice cuprinzătoare.
Se recomandă o abordare mixtă care să combine analiza rațională și procesele intuitive pentru rezultate mai bune.
Impactul Cogniției Disfuncționale: Nivelurile ridicate de scheme cognitive disfuncționale afectează negativ cuprinderea deciziilor.
Interacțiunea dintre Raționalitate și Cogniția Disfuncțională: Efectele pozitive ale luării deciziilor raționale sunt moderate de nivelul cogniției disfuncționale.
Organizațiile trebuie să abordeze prejudecățile cognitive și să ofere sprijin managerilor pentru a atenua impactul schemelor disfuncționale.
Cogniția disfuncțională poate anula luarea deciziilor raționale, conducând la alegeri strategice mai puțin eficiente.
Implicații Practice: Programele de dezvoltare managerială ar trebui să includă instruirea pentru recunoașterea și abordarea prejudecăților cognitive personale.
Implementarea proceselor de restructurare cognitivă poate ajuta managerii să își îmbunătățească capacitatea de luare a deciziilor strategice.
🔬Metodologie:
Eșantionare: Studiul a fost realizat pe 270 de manageri (145 femei și 125 bărbați) cu vârsta medie de 41 de ani și o experiență medie de muncă de aproximativ 18 ani.
Instrumente: S-au utilizat chestionarul scurt cu 90 de itemi al Young Schema Questionnaire (YSQ) pentru evaluarea schemelor cognitive disfuncționale și testul de competență decizională (CRT) pentru evaluarea raționalității manageriale.
Procedură: Participanții au completat un chestionar online care includea evaluarea raționalității decizionale și a comprehensivității deciziilor strategice din organizațiile lor.
Această cercetare deschide noi direcții pentru explorarea dinamicii dintre gândirea rațională și scheme cognitive disfunctionale, oferind perspective valoroase pentru îmbunătățirea luării deciziilor strategice în organizații. 📊
Pentru mai multe informații, puteți consulta articolul: https://www.emerald.com/…/JOCM-01-2024-0021/full/html
Scholtes, C., Trif, S., & Curseu, P. L. (2024). Managerial rationality, dysfunctional cognition and organizational decision comprehensiveness. Journal of Organizational Change
The main objective of the investigation was to identify the personal and professional development needs of researchers in universities in the region.
The Centre’s team and its experts sent questionnaires to several academics and researchers in the North-West Region. 176 questionnaires were validated and 169 were included in the final analysis. The study identified contributions to the innovation ecosystem and the provision of effective and responsive solutions to the increasingly complex needs of society. Mai multe
.The Centre’s team and its experts sent questionnaires to several academics and researchers in the North-West Region. 176 questionnaires were validated and 169 were included in the final analysis. The study identified contributions to the innovation ecosystem and the provision of effective and responsive solutions to the increasingly complex needs of society. Mai multe
Studiu: Nouă metode pentru a impulsiona cercetarea științifică în universitățile din Transilvania Mai multe
Unul dintre cele mai importante obiective asumate de universitățile din Transilvania este sporirea cantității și calității cercetării științifice. Acest lucru face parte din misiunea asumată de Universitatea Babeș-Bolyai, al cărei principal scop este generarea cunoașterii, după cum afirmă rectorul Daniel David, potrivit ClujToday.ro. Mai multe
Universitatea Babeș-Bolyai a anunțat crearea unui Centru Regional Nord-Vest de Orientare în Cariera de Cercetare (UBB CORE). Centrul este finanțat de Uniunea Europeană prin intermediul Programului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) … Mai multe
Universitatea Babeș-Bolyai a anunțat crearea unui Centru Regional Nord-Vest de Orientare în Cariera de Cercetare (UBB CORE). Centrul este finanțat de Uniunea Europeană prin intermediul Programului Național de Redresare și Reziliență .. . Mai multe
Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) va coordona un nou proiect câștigător din PNRR în valoare de aproximativ 5, 2 milioane de lei (Investiția10 … Mai multe
Universitatea Babeș-Bolyai a anunțat crearea unui Centru Regional Nord-Vest de Orientare în Cariera de Cercetare (UBB CORE). Centrul este finanțat de Uniunea Europeană prin intermediul Programului Național de Redresare și Reziliență … Mai multe