Un studiu amplu, realizat la Universitatea Babeș-Bolyai și publicat în prestigiosul jurnal Technological Forecasting & Social Change, explorează factorii care influențează satisfacția studenților în mediul online și impactul asupra intenției de abandon școlar.
🔍 Ce au descoperit cercetătorii?
Cercetarea utilizează modele teoretice avansate (Push-Pull-Mooring și Stimulus-Organism-Response) pentru a analiza factorii de atracție, respingere și ancorare în contextul educației online.
Factori pozitivi care cresc satisfacția:
– Percepția utilității platformelor digitale;
– Ușurința utilizării tehnologiei;
– Siguranța pentru sănătate oferită de învățarea online;
– Potrivirea dintre tehnologie și sarcinile de studiu.
Factori care diminuează satisfacția:
– Izolarea socială și profesională resimțită de studenți;
– Adversitatea față de starea de bine cauzată de utilizarea excesivă a tehnologiei.
💡 Un concept nou: Intenția de abandon dependentă de e-learning
Cercetătorii introduc un nou termen, E-Learning Dependent Dropout Intention (ELDI), care reflectă riscul ca studenții să își întrerupă studiile atunci când accesul la învățarea online devine indisponibil.
📊 Metodologia studiului:
– 953 de studenți din România au participat la acest studiu;
– S-a utilizat un model structural bazat pe ecuații partiale (PLS-SEM) pentru analiza datelor.
🔗 Implicații pentru universități și educație:
– Dezvoltarea unor platforme mai intuitive și accesibile;
– Sprijinirea socializării online pentru reducerea izolării;
– Crearea unor politici care să balanseze avantajele și provocările educației online.
📖 Descoperă mai multe despre acest studiu revoluționar:
Sitar-Tăut, D. A., Mican, D., & Moisescu, O. I. (2024). To be (online) or not to be? The antecedents of online study propensity and e-learning-dependent dropout intention in higher education. Technological Forecasting and Social Change, 207, 123566.